kerana masam manisnya manGGis, jadi B.L.O.G lah tentangnya =)

Monday, 13 February 2012

Kahwin cara MELAYU atau cara ISLAM =)


ape yang ingin mar kongsikan adalah 1 artikel yang mar jumpe kat mukabuku nun. tetibe rase cam tertarik nak berkongsi kat marqis nie. ia berkenaan tentang perkahwinan muda mudi. ini adalah kisah seorang gadis yang berfikir di luar konteks minda masyarakat MELAYU sekarang. TAHNIAH buat gadis tersebut dan suaminya!!

ia menceritakan bagaimana seorang pelajar perempuan TAHUN AKHIR di sebuah universiti yang hampir membunuh diri kerana tertekan setelah ditinggalkan kekasihnya. kemudian beliau mengubah kehidupannya serta-merta lantas menjadikan beliau gadis paling bahagia di bumi Allah ini dengan berkahwin di usia awal.

BACALAH!

********************************************************************************

saya berusia 21 tahun, dan sudah berkahwin. masih muda bukan? suami saya berusia 23 tahun, juga masih muda. kami berdua masih belajar.

jadi mengapa kahwin??

kalau ikut kata mak ayah, "nak bagi bini makan apa? pasir?"
perjalanan cinta saya tidak mudah. sebelum berkahwin, saya pernah teruk dikecewakan bekas kekasih. dia minta masa 3 tahun dari tarikh kami 'declare', bersedia untuk berkahwin.

hampir 3 tahun saya ditinggalkan untuk perempuan lain.
kecewa??? sudah tentu. jujur, saya hampir bunuh diri.
saya mengalami tekanan hidup sehingga tidak berhubung dengan dunia luar.
tapi selepas itu baru saya sedar kehadiran suami saya yang sudah 4 tahun menunggu peluang.
pada mulanya, saya ingat sekadar 'cinta rebound', tetapi selepas 2 bulan berkenalan dan bercintan, suami saya melamar saya untuk berkahwin.
pada mulanya, saya ingat satu gurauan.

akhirnya si dia berani menghubungi ayah saya dan minta izin untuk berkahwin kerana takut kehilangan saya lagi.
 
ayah saya pun dahulu berkahwin ketika belajar, ketika masih tahun 1 peringkat ijazah.

suami saya pelajar perubatan tahun 3, dan saya cuma tinggal 2 bulan untuk mengakhiri pengajian.

ayah saya bersetuju memandangkan saya sudah kecewa, takut juga pisang berbuah dua kali.

akhirnya, kami berkahwin. dengan mahar RM 200, sebentuk cincin emas, tiada hantaran, tiada majlis, kami bernikah.

simple bukan? kenapa perlu pening?

kalau anda lelaki, anda mesti ingin berikan segala yang terbaik untuk bakal isteri anda.

dan kalau anda perempuan seperti saya, semestinya inginkan hantaran yang tinggi (lulusan ijazah sekarang, hantaran RM 10K ke atas). perlu tidak??

maaf perempuan, kalau terasa. saya bukan jual diri, saya tidak perlukan hantaran RM 10K - 20K.

saya tidak letak harga untuk nilai diri sendiri dan harga cinta saya. ini masalah kalau kita kahwin cara MELAYU, bukan cara ISLAM.

saya perempuan lulusan ijazah, saya ada tulang 4 kerat dan saya boleh berusaha, kenapa perlu mengharap pada lelaki?

suami bukan untuk dibebani, tapi untuk disenangi. isteri bukan untuk dibeli tapi untuk dikasihi.

kos kahwin sekarang paling rendah pun RM 20K serba serbi.

hantaran, majlis, belum baju, pelamin.

tapi cuba fikir perlu ke tidak?

baju raya kan masih ada, cantik lagi. kasut raya pun masih baru.

kenapa perlu buat majlis di hotel, dewan orang ramai kan ada?

kalau rasa mahal sangat untuk katering, boleh upah orang masak, tinggal sediakan bahan dan peralatan.

bersanding tak perlu, buat penat badan duduk macam tunggul depan orang.

bagaimana pula hukumnya mempamerkan diri (bab aurat dan sebagainya) di depan khalayak ramai tatkala bersanding?

fikir2kanlah sendiri...

"seganlah, nanti orang kata apa."

"ish, buat malu belajar tingi-tingi, tak dapat hantaran."

hal nie mentaliti barat. bagi yang beragama Islam, ingat rukun nikah.

tangungjawab selepas kahwin lagi penting. lebih baik duit sewa pelamin jadi duit persiapan untuk anak pertama.

prioritikan penggunaan duit anda. kos bersalin bukan murah.

kalau di hospital kerajaan, paling kurang perlu ada RM 400 - 500.
tapi di hospital swasta, minimum RM 2000. kos ada anak sangat tinggi sekarang.

pernah cuba lihat harga setin susu bayi di pasar?

harga lampin pakai buang?

dan sekarang, anda masih terfikir pelamin itu penting?

ini tak kira duit nak beli kenderaan, beli rumah.

pening!!

jadi jangan bebankan diri anda dengan majlis perkahwinan yang membazir dan tak perlu.

saya bahagia sekarang. boleh keluar dengan suami tanpa rasa takut dan malu, disentuh lelaki bukan mahram.

dan suami saya tidak perlu takut saya diambil lelaki lain seperti dahulu.

apa semua yang pasangan bercinta lakukan, kini kami lakukan dengan halal. dan kami boleh lakukan lebih dari itu, dengan halal.

tidak perlu risau, kami aman dan bahagia. saya dan suami masih bercinta. masih belajar mengenal sesama sendiri.

dan percayalah, tak guna bercinta lama-lama.

seganlah keluar dengan pasangan yang tidak halal untuk anda.

saya dan suami, masih seperti pasangan baru bercinta.

saya mampu tanggung sendiri, kerja dan cari duit sendiri.

buat apa menyusahkan suami.

dan suami berusaha belajar bersungguh-sungguh (bagi pelajar perubatan, anda faham maksud saya), untuk mendapat keputusan cemerlang.

saya tahu ego lelaki tercabar, tetapi saya jujur cintakan suami suami saya. saya tak ingin jadi beban, cukup asal dia berasasenang dengan saya.

tidak perlu nafkah yang besar, semampu yang ada saya terima.

bakal-bakal isteri sekalian, bersyukurlah dengan suami anda.

dan bakal-bakal suami sekalian, hargailah isterimu. terima kekurangan dan kelemahan pasangan anda.

persamaan membina keserasian, perbezaan itu melengkapkan.

rzeki Allah ada di mana-mana, jangan putus asa.

BERKAHWINLAH!!

semoga anda semua merasa tenang dan bahagia.

"dan diantara tanda-tanda yang mmbuktikan kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki) isteri-isteri daripada jenis kamu sendiri, supaya kamu BERSENANG HATI dan hidup MESRA dengannya, dan dijadikan di antara kamu (suami isteri) perasaan KASIH SAYANG dan BELAS KASIHAN." (Surah Ar-Rum,21)

*********************************************************************************

betul tak apa yang dia kata tu??

perkahwinan hanya sekali sahaja sedangkan kehidupan selepas perkahwinan itu sehingga akhir hayat.

cuba fikir mana lagi penting?? fikir-fikirkan lah..

4 comments:

  1. Cara islam tidak pernah menyuashkan sesiapa untuk kahwin. Ini kelebihannya.

    Sekarang, orang terlalu mengada-gada dalam membuat sesuatu majlis sehinggakan menjadi satu pembaziran.

    ReplyDelete
  2. suke sangat bace entry niy.. :)

    ReplyDelete
  3. kadang2 selalunya family yang wat jadi susah..mereka nak jaga nama mereka, tak nak org mengata~

    anak-anak yang jadi mangsa..

    ReplyDelete
  4. saya nak kahwin ikut ISLAM ! Bukan adat.

    hehe, suka entry ni.

    ReplyDelete